Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2020

ΡΟΔΑΝΘΟΣ

   Μια πρόσκληση από αγαπημένους φίλους να επισκεφθώ τη Ρόδο και η προσδοκία μιας ενδιαφέρουσας οικογενειακής ιστορίας, που αφορούσε το απώτερο παρελθόν, στάθηκε αιτία να γραφτεί ο "Ροδανθός".

Γνώριζα ελάχιστα για τα Δωδεκάνησα από προηγούμενη επίσκεψή μου στο νησί: ότι είχε κατακτηθεί στο παρελθόν από τους Ιωαννίτες ιππότες, από τους Οθωμανούς στη συνέχεια κι αργότερα απ’ τους Ιταλούς, στους οποίους οφείλονται και πολλά από τα μεγαλόπρεπα κτίσματα που κοσμούν τη Ρόδο, κυρίως, μα και άλλα νησιά. Αυτά ήταν όλα όσα γνώριζα, όπως πολλοί που δεν είμαστε ιστορικοί.

Δίστασα να αναλάβω την ευθύνη να αφηγηθώ μέσα απ’ την ιστορία των ηρώων μου τα βάσανα των Δωδεκανήσιων των τελευταίων δεκαετιών πριν την ένωσή τους με την Ελλάδα. Από την άλλη με συνάρπαζε η ιδέα. Στο μεταξύ, όμως, η οικογενειακή ιστορία που μου είχαν αφηγηθεί είχε αρχίσει να ξετυλίγει το κουβάρι της φαντασίας μου και να γεννά στο μυαλό μου τους ήρωες, μπλεγμένους όπως πάντα αξεδιάλυτα πλασματικούς και πραγματικούς. Ήταν λες κι είχαν αρχίσει να χορεύουν έναν παράξενο κι ενδιαφέροντα χορό, όπου υφαίνονταν αντάμα η Ιστορία με Ι κεφαλαίο κι η δική τους προσωπική ιστορία. Μια ιστορία που με ταξίδεψε από τη Σύμη των σφουγγαράδων την εποχή που τα σπογγαλιευτικά επέστρεφαν απ’ τη Μπαρμπαριά με τ’ αμπάρια τους φίσκα από σπόγγους, κουβαλώντας πλούτο στο νησί, στη Ρόδο. Έτσι θέλησα να το προσπαθήσω, μόλο που γνώριζα πως θα ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα. Ομολογώ ότι δε θα το αποτολμούσα, αν δεν είχα βοήθεια «εκ των έσω», από τους Ρόδιους φίλους μου, οι οποίοι, πέρα απ’ το ότι στάθηκαν υπεύθυνοι για το «τσίγκλισμα» της φαντασίας μου, με ξενάγησαν στη Ρόδο και στη Σύμη και με βοήθησαν στη συλλογή του υλικού που χρειάστηκε να μελετήσω.

Πρώτη στον νου μου ξεπήδησε η Σμαράγδα. Αυτή θα ήταν ο συνδετικός ιστός σε μια ιστορία που αποδείχθηκε με το ολοκλήρωμα του βιβλίου ότι διήρκεσε σχεδόν εβδομήντα πέντε χρόνια και διέτρεχε δύο αιώνες: το τελευταίο τέταρτο του 19ου και τα μισά σχεδόν του 20ού. Η ίδια, οι απόγονοί της κι όσοι κινούνταν γύρω τους με ταξίδεψαν απ’ την Κωνσταντινούπολη στη Σύμη κι από κει στην τουρκοκρατούμενη  Ρόδο, η οποία στη συνέχεια θα κατακτιούνταν από τους Ιταλούς και θα υπέφερε, όπως και όλα τα Δωδεκάνησα, τα πάνδεινα απ’ τη φασιστική Ιταλία. Ακολούθησαν στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πόλεμου οι Γερμανοί κι αργότερα οι Άγγλοι, ως τη στιγμή που έγινε πραγματικότητα ο πιο τρανός πόθος των Δωδεκανησίων, ο καημός με τον οποίο είχαν κλείσει τα μάτια γενιές και γενιές: η ένωση με τη μάνα τους.

Όσοι από εσάς θα αφεθείτε να παρασυρθείτε από τους ήρωές μου, θα έχετε συντροφιά σε τούτο το ταξίδι στη Ρόδο και στη Σύμη, στην Πόλη αλλά και στη Μασσαλία, στο Παρίσι και στη Λόντρα εκτός από τη Σμαράγδα, τον Μόσκοβο, έναν επιβλητικό γέροντα, τη γυναίκα του, την αρχοντική και αυταρχική Αστραδενή, τον γιο τους τον Μιχάλη, ψηλό και γεροδεμένο σαν τον αρχαίο γενάρχη των Συμαίων Γλαύκο, τον Γιοσίφ το «Αραπί», τον ωραίο Λεωνίδα με τον έντονο πατριωτισμό, την εύθραυστη Πέρσα που θα αποδειχθεί όμως δυνατός χαρακτήρας, τον ερωτύλο Τέλη που τον βαραίνει ένας αδιέξοδος έρωτας, τον τούρκο Χασάν και τον Εβραίο Ακίμ, τον Κιμπάρογλου τον δικηγόρο, τα εγγόνια της Σμαράγδας και άλλους πολλούς ήρωες. Εύχομαι να είναι ένα ενδιαφέρον και συναρπαστικό ταξίδι, όπως το ένιωσα κι εγώ στη διάρκεια της συγγραφής, και να το απολαύσετε το ίδιο με μένα. Όπως πάντα, η κρίση για το αν άξιζε τούτο το ταξίδι ανήκει σ’ εσάς, αγαπημένοι μου φίλοι.

Κυκλοφορεί στις 22 Οκτωβρίου.

 

20 σχόλια:

  1. Να είσαι καλά, Στέλλα μου! Φιλιά στη μικρή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα από Ρόδο!!! Διαβάζω τώρα το υπέροχο σας μυθιστόρημα και η νοσταλγία για τις παλιές εποχές της Ρόδου με κατακλύζει!! Συγχαρητήρια!!! 😍

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ! Πάντα η αγωνία μου είναι αν θα καταφέρω να αποδώσω την εποχή στην οποία αναφέρομαι, καταλαβαίνετε, συνεπώς, πόσο με χαροποιεί το σχόλιό σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φυσικά και δεν περιμέναμε τίποτε λιγότερο από την κα Θεοδωρίδου και το11ο κατά σειρά μυθιστόρημα, που εκθειάζει τον αγώνα για επιβίωση των Ροδίων και εν γένει των Δωδεκανησίων από τους κατακτητές.
    Βαθιά ιστορικό και συνάμα τρυφερό και δυνατό ως μυθιστόρημα είναι ένας ύμνος στην άδολη αγάπη της συζύγου και μάνας η οποία υψώνεται σαν βράχος σε κάθε εμπόδιο που απειλεί να διαταράξει την γαλήνη του σπιτιού της.
    Το ταξίδι αυτό στην ιστορία της Ρόδου και στην ανάδειξη του πατριωτισμού των Ελλήνων ήταν ότι καλύτερο για την περίοδο του εγκλεισμού. Κυρία Θεοδωρίδου σας ευχαριστούμε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ, ΣΤέλλα μου, που μπήκες στη διαδικασία να μου γράψεις την άποψή σου για το νέο μου βιβλίο. Χαίρομαι που σου άρεσε και χαίρομαι ακόμη περισσότερο που σου κράτησα λίγη συντροφιά μέσω του "Ροδανθός" τη δύσκολη αυτή περίοδο. Να είσαι καλά! Τα φιλιά μου στην κορούλα σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μάρα Σαλαχούρη, Ρόδος.
    Σόφη μου αγαπημένη, επιτέλους ολοκλήρωσα αυτό το υπέροχο ταξίδι του Ροδανθού! Ένα ταξίδι μακρύ αλλά ακούραστο, με καταπληκτική πλοκή, με ιστορικά στοιχεία που ενδιαφέρουν όσους δεν γνωρίζουν καλά την ιστορία των Δωδεκανήσων αλλά ακόμα και τις νεότερες γενιές που θέλουν να μάθουν το παρελθόν μας. Μου άρεσε πολύ η ηρωίδα σου, ακέραιη και δυναμική, ανεξάρτητη, σε μια εποχή δύσκολη για τις γυναίκες και όχι μόνο. Μου άρεσε επίσης ο τρόπος που ξεδίπλωσες μέσα από τα δρώμενα, τα ήθη και τα έθιμα, τις παραδόσεις του τόπου μας. Η γραφή σου, η τόσο ιδιαίτερη, γεννά πολλά συναισθήματα στον αναγνώστη: συγκίνηση, χαρά, λύπη, θυμό, αγωνία, συμπόνια. Είναι ένα βιβλίο που παρά τις 800 σελίδες του, κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον σου μέχρι τέλους.
    Είμαι πολύ χαρούμενη και θέλω να σ' ευχαριστήσω μέσα απ' την καρδιά μου, που δέχτηκες την πρόκληση να γράψεις για τον τόπο καταγωγής μου, τη Ρόδο και τη Σύμη. Είμαι σίγουρη ότι όλοι οι αναγνώστες του Ροδανθού θα εκτιμήσουν αυτό το εξαιρετικό μυθιστόρημα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. |Αγαπημένη μου Μάρα, χαίρομαι τόσο που βρήκες τον Ροδανθό αντάξιο των προσδοκιών σου! Ήταν μεγάλη πρόκληση για μένα να γράψω ένα μυθιστόρημα που να έχει ως φόντο την ιστορία της Δωδεκανήσου, μιας περιοχής απ' την οποία δεν έχω καταγωγή, αλλά που αγάπησα πολύ μέσα από την έρευνά μου και τις επισκέψεις μου στα δύο νησιά, στη Σύμη και στη Ρόδο. Δε θα τα κατάφερνα αν δεν είχα βοήθεια "εκ των έσω", δηλαδή τη δική σου και του Μιχάλη. Σας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για την πρόσκλησή σας, τη φιλοξενία σας, τη βοήθειά σας στη συλλογή του απαραίτητου για τη συγγραφή του Ροδανθού υλικού, για την έμπνευση που μου προσφέρατε μέσα από την παλιά οικογενειακή ιστορία και άλλα πολλά στα οποία προτιμώ να μην αναφερθώ εδώ. Εύχομαι και ελπίζω το βιβλίο να διαβαστεί από πολλούς και να πληροφορηθούν - όσοι ασφαλώς δεν τη γνωρίζουν- μέσα από την ιστορία των ηρώων μου την Ιστορία τούτης της υπέροχης και τόσο ιδιαίτερης γωνιάς της πατρίδας μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κα Θεοδωρίδου,είναι η πρώτη φορά στα 30 χρόνια που διαβάζω λογοτεχνικά βιβλία, που ένιωσα την επιθυμία να γράψω κάποιο σχόλιο σε συγγραφέα.Εχω διαβασει σχεδόν τα μισά από τα βιβλία σας...μολις τελείωσα την ανάγνωση του Ροδανθου...Σας ευχαριστώ για όλα τα ταξίδια που έκανα μαζί σας...
    Μετά τιμής , Μαρία Μιχαλα, Καλαμάτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η τιμή είναι δική μου, Μαρία μου, που μπήκες στη διαδικασία να επικοινωνήσεις μαζί μου. Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και για την ενθάρρυνση που μου προσφέρεις μ' όσα μου γράφεις. Να είσαι πάντα καλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ο Ροδανθος είναι το πρώτο βιβλίο σας που διαβάζω -ομολογω πως ο Καλπουζος κι ο Ζουργος με είχαν συνεπαρει-και δεν μπορώ να πάρω την ψυχή μου από τις αραδες του...!!
    Μοναδική πλοκή, ολοκληρωμένοι χαρακτήρες και μια ολοκληρωμένη ιστορική αναδρομή των Δωδεκανησίων μέσα από την μυθοπλασία που δεν μπορεί παρά να αγγίξει τα νύχια της ψυχής του καθενός...
    Δεν ήταν λίγες οι φορές που δεν μπόρεσα να συγκρατήσω τη συγκίνηση μου...
    Συγχαρητήρια κι ένα ευχαριστώ από καρδιάς για αυτό το ταξίδι...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σας ευχαριστώ κι εγώ, επίσης από καρδιάς, για τα καλά σας λόγια, που με τιμούν, και για την επικοινωνία, ανώνυμε φίλε μου, κι ελπίζω κάποια στιγμή στο μέλλον να τα ξαναπούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Λίτσα Παρασκευά, Ρόδος
    Αγαπητή Σόφη
    Σ'ευχαριστώ για άλλη μια φορά για τις μοναδικές στιγμές ανάγνωσης που μου χάρισες με τον Ροδανθό. Μέχρι τώρα αγαπημένο μου βιβλίο ήταν η "Αμαρτία της ομορφιάς", μα τώρα...
    Υπέροχη γραφή, με βαρύτητα στα ιστορικά στοιχεία, γλαφυρότητα στις περιγραφές. Πολύ θα ήθελα να το δω σε σήριαλ στην tv. Να είσαι πάντα καλά και να μας χαρίζεις στιγμές ευτυχίας με τα βιβλία σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γεια σου, Λίτσα μου! Χαίρομαι πάρα πολύ που "μιλάμε" από δω. Σου ομολογώ ότι είχα μεγάλη αγωνία πώς θα προσλάβετε αυτό μου το βιβλίο όλοι εσείς οι αγαπημένοι μου φίλοι της Ρόδου και χαίρομαι που σας ικανοποίησε το αποτέλεσμα. Σ' ευχαριστώ πολύ πολύ για τα καλά σου λόγια κι ανυπομονώ να βρεθούμε και πάλι στη Ρόδο, όταν με το καλό περάσει η πανδημία. Φιλιά πολλά σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλή μου Σόφη σε χαιρετώ...έχασα το email και δεν μπορώ να επικοινωνήσω μαζί σου...Νίκος Πιτσιόρλας Βιβλιοθηκονόμος από Πολύγυρο Χαλκιδικής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το eMail μου είναι το nickpitsiorlas@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γνωρίζοντας απο πριν την αγάπη για το συγγραφικό σας έργο της αγαπημένης μου κουμπάρας Μάρας, καθώς και το ενδιαφέρον της και την προσφορά της για αυτό το βιβλίο,ήταν λογικό ο Ροδανθός να βρεθεί στα χέρια μου αμέσως μετά την έκδοση του. Απόλαυσα την ανάγνωση του καθώς έμαθα πολλά ιστορικά στοιχεία για τον τόπο μου, μα πάνω απ΄όλα διαπίστωσα για άλλη μία φορά ότι οι οι ανθρώποι, ο χαρακτήρας τους, τα πάθη τους, τα συναισθήματα τους πλάθουν πάντα τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες!!Συγχαρητήρια για το βιβλίο σας, εύχομαι να είστε πάντα καλά, όμορφα να δημιουργείτε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Αδαμάκη, για τα καλά σας λόγια! Χαίρομαι που βρήκατε ενδιαφέρον το βιβλίο. Τα φιλιά μου στην αγαπημένη μου φίλη Μάρα! Καλό Πάσχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αγαπητή κυρία Θεοδωριδου είστε υπεύθυνη για τη συνεχή διήμερη αϋπνία μου επειδή το βιβλίο σας Ρπδανθος με έχει συγκλονίσει.
    Υπέροχες ιστορικές λεπτομέρειες,η μεταφορά στην εποχή και στη Σύμη πολύ όμορφη,σαν να είναι εκεί κ το ζω,οι χαρακτήρες φοβερά αναλυτικοί σαν να τους βλέπω,ζω εκεί δεν έχω φτάσει ακόμη στη μέση αλλά το θεωρώ από τα καλύτερα βιβλία που έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια.Ειμαι θαυμάστρια σας αλλά αυτό το βιβλίο είναι.. απλά...μοναδικο

    Δεν θα πω συγχαρητήρια, τα έχετε λάβει από χιλιάδες,θα πω χίλια ευχαριστώ που υπάρχετε, γράφετε για εμάς προσφέρετε τις γνώσεις σας.

    Χίλια ευχαριστώ

    Με εκτίμηση

    ΑΓΓΕΛΙΚΗ Γιωτοπουλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Χαμογέλασα διαβάζοντας το σχόλιό σας, κυρία Γιωτοπούλου, μα χαίρομαι που σας άρεσε τόσο πολύ ο Ροδανθός, ώστε να ξενυχτήσετε δυο συνεχόμενες μέρες. Σας ευχαριστώ πολύ για όσα μου γράφετε στο μήνυμά σας κι ελπίζω να τα πούμε και στο μέλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή